Torsdag d. 20. november 2025


Privatpersoners indførsel af lægemidler

Industriforeningen for Generiske og Biosimilære Lægemidler (IGL) har den 23. oktober 2025
modtaget Lægemiddelstyrelsens høring over udkast til bekendtgørelse om privatpersoners
indførsel af lægemidler til mennesker og dyr.

Det oplyses indledningsvis, at ændringerne skyldes opgavebortfald i Lægemiddelstyrelsen, som
følge af regeringsbeslutning om reduktion af 1.000 årsværk i staten fra 2025. Ændring af reglerne
er således en konsekvens af aftalen om finansloven for 2025, der bl.a. indeholder en reduktion af
antallet af statslige årsværk, herunder på Indenrigs- og Sundhedsministeriets område. Der er
således tale om et besparelsesforslag, hvilket selvsagt politisk er helt legitimt.

IGL har noteret sig, at Lægemiddelstyrelsen har tilkendegivet, at man fagligt kan stå inde for at
gennemføre sin del af reduktionen i årsværk ved at ophæve væsentlige dele af de eksisterende
restriktioner for privates indførsel af lægemidler, ligesom kontrol af privates indførsel af medicin
fremover bortfalder. En prioritering, som IGL har meget vanskeligt ved at forstå. Ikke mindst af
hensyn til patientsikkerheden, som jo er en central opgave for Lægemiddelstyrelsen.

Vi skal da heller ikke længere tilbage end juni måned i år, hvor Lægemiddelstyrelsen sammen med
Toldstyrelsen har deltaget i en meget omfattende international operation, der tydeligt viser at
ulovlig medicinhandel er et stigende problem på globalt plan. Der er særligt sket en stigning i
tilbageholdte nye psykoaktive stoffer, som blandt andet omfatter benzodiazepiner og opioider
som for eksempel tramadol, fentanyl og morfin. 

Men efter det nu foreliggende forslag til bekendtgørelse vil det ikke længere være muligt at
afkræve dokumentation som betingelse for indførsler af humane lægemidler, ligesom der heller
ikke mere vil være en begrænsning på 3 måneders forbrug fra lande, som ikke er medlem af Den
Europæiske Union eller omfattet af EØS-aftalen. Og det bliver muligt at indføre lægemidler ved
forsendelse fra lande, som ikke er medlem af Den Europæiske Union eller omfattet af EØS-
aftalen. Der sker altså en lovliggørelse af en praksis, som myndighederne selv advarer imod.

IGL er med på, at der samtidig nævnes en række forudsætninger, herunder at der skal være tale
om produkter, der sælges lovligt til privatpersoner i det land, hvor de er købt. Eller at der fortsat
vil være restriktioner for indførsel af antibiotiske lægemidler. Men disse forudsætninger eller
begrænsninger må selvsagt forventes at have en særdeles beskeden betydning, når der fremover
ikke vil ske nogen form for kontrol af privatpersoners indførsel af lægemidler.

IGL er særdeles bekymret over, hvilket signal der hermed sendes til danske offentlighed og de
danske patienter. At international nethandel med mere eller mindre tvivlsomme lægemidler på
mere eller mindre tvivlsomme hjemmesider fremover er helt OK, nu hvor enhver form for kontrol er væk.
IGL er helt klar over, at det ikke er det, der er hensigten med ændringer. Men det kan
desværre meget nemt blive resultatet.

Det er et synspunkt, som man skulle tro Lægemiddelstyrelsen var enig i. Der advares således på
styrelsens hjemmeside kraftigt imod, ”at man køber medicin andre steder end på apoteket eller
på myndighedsgodkendte hjemmesider”. Begrundelsen for advarslen er ganske klar: Fordi der
”desværre er rigtig mange hjemmesider på globalt plan, som sælger medicin ulovligt, og det kan i
værste fald være sundhedsfarligt”. Men til trods for de meget klare advarsler, og de mange gode
råd til medicinkøberne, så kan Lægemiddelstyrelsen nu godt stå på mål for de nye regler. Det sker
imidlertid ikke med faglige begrundelser, men ved dels at henvise til, at kontrol kræver mange
ressourcer, og dels at der alligevel altid er nogen, der snyder.

IGL skal endelig henvise til et debatindlæg fra oktober 2024 fra syv organisationer, herunder
Danmarks Apotekerforening, Dansk Selskab for Patientsikkerhed og Lægeforeningen, der advarer
mod ændringerne: ”Det er farligt for patienternes sikkerhed.” ”Det bliver umuligt at kontrollere
om medicinen er ægte eller ej.” ”Forfalsket medicin kan i værste fald være dødelig.” Alle syv
organisationer advarer altså på det kraftigste mod at gennemføre dette besparelsesforslag. Det vil
måske reducere antallet af medarbejdere en smule på den korte bane. Men omkostningerne i
form af fejlmedicinerede patienter på den lange bane kan blive væsentligt dyrere – og helt
uoverskuelige.

IGL er helt og aldeles enige i disse bekymringer, og skal på den baggrund opfordre til at finde en
anden løsning, hvor de aftalte besparelser gennemføres på en sådan måde, at der tages behørigt
og nødvendigt hensyn til folkesundheden og patientsikkerheden.